plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۳
مشاوره

مدیریت زمان

زمان، از گرانبهاترین داشته‌های هر فرد است. بسیاری از ما در انجام کارهای روزانه دچار کمبود زمان می‌شویم و نمی‌توانیم کارهایمان را به موقع و درست به پایان برسانیم، در چنین زمانی نیاز به مدیریت زمان احساس می‌شود.
مدیریت زمان
زمان، از گرانبهاترین داشته‌های هر فرد است. بسیاری از ما در انجام کارهای روزانه دچار کمبود زمان می‌شویم و نمی‌توانیم کارهایمان را به موقع و درست به پایان برسانیم، در چنین زمانی نیاز به مدیریت زمان احساس می‌شود.
«مدیریت زمان به معنای ساده، یعنی نظم دادن و برنامه‌ریزی برای تقسیم زمان خود بین فعالیت‌های خاص است؛ یعنی در اختیار گرفتن زمان»
کسانی که در زندگی خود مدیریت و برنامه‌ریزی زمان دارند، کارهای خود را در اسرع وقت و به شکل صحیح انجام می‌دهند. این افراد از زمان خود به صورت مؤثرتر و پربارتر استفاده می‌کنند زیرا تمرینات و مهارت‌های مدیریت زمان را به خوبی یاد گرفته‌اند و در زندگی شخصی به کار گرفته‌اند. 
تکنیک‌های مدیریت زمان:
 قدم اول: برنامه‌ریزی درست و منطقی
برنامه‌ریزی ضرورت زندگی است، نه فقط درس خواندن بلکه کل زندگی نیاز به برنامه‌ریزی دارد چرا که به زندگی نظم می‌بخشد و باعث موفقیت در امور و سرعت بخشیدن به کار می‌شود.
برنامه‌ریزی باید مبتنی بر واقعیت و به دور از هر گونه خیال‌پردازی باشد، به عنوان مثال یک دانش آموز با توجه به توانایی جسمی و روحی خویش و با تکیه بر توانمندی‌هایی که دارد و شرایط خانوادگی خویش برنامه‌ریزی می‌کند و تصمیم به اجرای 
  آن می‌گیرد.
برنامه‌ریزی ۲ گونه است:
- بلندمدت: مثلاً یافتن شغل مناسب و یا رشته‌ی دلخواه در دانشگاه
- کوتاه‌مدت: گرفتن نمره‌ی خوب در یک درس یا معدل خوب در پایان ترم
در برنامه‌ریزی حتماً باید ابتدا اهداف کوتاه‌مدت را با دقت و تلاش عملی کنید تا به برنامه‌های بلندمدت و اهداف کلی دست یابید.
 قدم سوم: مرتب بودن و نظم داشتن
همیشه صبح زود از خواب بیدار شوید. لیستی از کارهایی که در طول روز انجام خواهید داد، تهیه کنید و مسئولیت انجام آن‌ها را بپذیرید. شما به عنوان دانش آموز، علاوه بر لیست انجام امور روزانه، به یک برنامه‌ی هفتگی نیاز دارید.
در این برنامه‌ی هفتگی، ساعت و نوع مطالعه‌ی خود را مشخص می‌نمائید، وقت‌هایی برای استراحت در نظر می‌گیرید و خود را موظف به اجرای برنامه می‌کنید. علاوه بر این؛ در هر کاری از شیوه‌ی مهم اولویت‌بندی استفاده نمائید.
اولویت‌بندی یعنی کارهای مهم‌تر، زودتر و کارهایی که اولویت کم‌تری دارند؛ در ساعات پایانی روز یا روزهای آخر هفته انجام شوند. این کار باعث می‌شود تا برای امور مهم‌تر، انرژی بیش‌تر و برای امور کم‌اهمیت، انرژی کم‌تری صرف نمائید.
                             
چرا دچار کمبود زمان می‌شویم:
۱- نداشتن انگیزه            ۲- ضعف در نه گفتن        ۳- اشتباه در اولویت‌بندی
۴- تنبلی و اهمال‌کاری        ۵- تمرکز هم‌زمان روی چند کار    ۶- کمال‌گرایی 
۷- نداشتن برنامه‌ریزی        ۸- رویاهای بزرگ و غیر واقعی    ۹- ضعف در مهارت تصمیم‌گیری
کد مطلب: ۱۸۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما