دوراک بازی، سرگرمی و ورزش دیرین نوجوانان بلوچ که فراموش شده است

5 مهر 1397 ساعت 8:38

بازی های بومی و محلی سیستان و بلوچستان که قدمتی به اندازه تاریخ این سرزمین دارد اکنون در کشاکش زندگی روزمره و پیشرفت علم و تکنولو‍ژی به فراموشی سپرده شده و تنها در خاطرات مادربزرگ ها و پدربزرگ ها بجا مانده که ˈدوراک بازیˈ سرگرمی محلی و قدیمی دیار بلوچستان از آن جمله است.


بازی های محلی بلوچستان هر کدام با اهداف مشخص طراحی شده و توسط نسل جوان انجام می گرفته است به گونه ای که اکنون پس از گذشت قرن ها از تولد این بازی ها، پرواضح است که تفریح و سرگرمی موثر در بین تمدن عظیم این دیار از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.

رییس هیات ورزشی روستایی و عشایری سیستان و بلوچستان در این باره می گوید: تغییر شیوه زندگی از سنتی به مدرن باعث شده فرآیند بی تحرکی و پیامد آن به صورت رشد انواع بیماری ها در بین جوامع روستایی افزایش یابد.
ˈعبدالعلی کیخا فرزانهˈ افزود: بازی ˈدوراک بازیˈ یا ˈخط بازیˈ یکی از بازهای پرتحرک قدیمی منطقه بلوچستان ویژه نوجوانان است که قدمتی بیش از یک قرن دارد و با اهداف جسمانی، تعادل و چابکی و اهداف تربیتی، استقامت روحی و استقلال طلبی طراحی شده است.

وی درباره نحوه انجام این بازی گفت: ابتدا زمین را به هشت خانه مساوی تقسیم کرده، سپس طبق قرعه، نفر اول سنگ را روی خانه اول گذاشته و به حالت یک پا بلند و پای دیگر که روی زمین است، بازی را شروع و یک به یک خانه ها را تا خانه سوم طی می کند.

او افزود: وقتی که به خانه 4و 5 رسید، هر دو پا را روی زمین می گذارد و پس از لحظه ای با یک پا خانه 6 را طی می کند و مجددا در خانه 7 و 8 استراحت دارد.
وی ادامه داد: برگشت از خانه 7 و 8 به خانه اول آغاز می شود و وقتی فرد به خانه 2 رسید، خم می شود و سنگ را برمی دارد و بدون پا گذاشتن در خانه 1، دور اول را به پایان می رساند.

او اظهار داشت: اگر نفر اول موفق شد یک به یک خانه ها را با پرتاب سنگ در آنها و طی کردن مسیر، بدون اشتباه به اتمام رساند، باید یک بار چشم بسته این مسیر را به نحوی که پشت به خانه ها بایستد و سنگ را پرتاب کند، بگذراند و اگر سنگ در هر یک از خانه ها قرار گرفت، وی مالک خانه می شود و می تواند نفرات بعدی را از پا گذاشتن در آن منع کند.

وی افزود: در صورت اشتباه هر فرد در حین بازی، نوبت فرد بعدی خواهد بود که بازی را ادامه دهد. کیخا گفت: مطالعات کارشناسان بر روی تمدن و فرهنگ منطقه بلوچستان نشان داده که مردمان این سامان در سالیان دور با بیش از 50 نوع بازی بومی و محلی سرگرم بوده اند.

وی تاکید کرد: باید با دادن اطلاعات و آگاهی و آماده کردن زیرساخت های ورزشی و مهیا کردن زمینه اجرای فعالیت های ورزشی به منظور نهادینه کردن فرهنگ ورزش در بین جوامع روستایی نیز تلاش لازم انجام شود.
او افزود: این هیات برنامه های گسترده ای را برای احیای ورزش های بومی و محلی در استان انجام داده و زمینه فعالیت را در بسیاری از این بازی ها فراهم کرده است.


کد مطلب: 1

آدرس مطلب: https://sangat.koodakebalouch.ir/news/1/دوراک-بازی-سرگرمی-ورزش-دیرین-نوجوانان-بلوچ-فراموش-شده

سنگت
  https://sangat.koodakebalouch.ir